O Jodze

O jakiej jodze chcesz poczytać?

 

Flow Joga
 
przyjemność bycia w ciele,
powrót do naturalności w jodze
 



O zajęciach i Flow Jodze...
 
Flow Jogi jest nauka płynięcia z nurtem życia i ewolucyjny rozwój. Płynięcie z nurtem życia, to umiejętność stawiania czoła wyzwaniom oraz zachowanie wewnętrznego spokoju w kontakcie z ciągłymi zmianami, jakie przynosi życie. Swami Satchitananda powiedział: Życie to zmiana, naucz się serfować. Dlatego na zajęciach Flow Jogi uczymy się płynnych przejść z jednej asany w drugą, a sekwencje ruchu budowane w taki sposób, aby każdy kolejny cykl był okazją do rozwoju (np. silniejsze mięśnie brzucha lub spokojniejszy umysł).
 
Ważnym elementem jest też naturalny, zsynchronizowany z oddechem ruch. Ewolucyjny rozwój to budowanie pojedynczej asany, a także cyklu zajęć, etapami, krok po kroku. Uczestnicy mogą sami wybrać odpowiedni dla siebie wariant ruchu, wiąże się to zarówno z pogłębianiem świadomości ciała, ale także z przyjmowaniem odpowiedzialności za nie. Zajęcia są okazją do budowania kontaktu z ciałem, zarówno poprzez asany (o sztywno określonej formie z precyzyjnym ustawieniem ciała), jak i do spontanicznej ekspresji, poszukiwania swojego ruchu.
 
We Flow Jodze kluczową rolę odgrywa oddech, nie chodzi jednak o dążenie do oddychania w konkretny sposób (choć klasyczne pranayamy także się pojawiają), ale raczej o nabieranie szacunku do oddechu, jako siły życiowej, która inicjuje każde działanie i ruch we Flow Jodze. Oddech jest jak szczególny gość, który przybywa do naszego domu (ciała). Nie będziemy mu mówić, gdzie ma usiąść i co ma zjeść, ale zaprosimy go do siebie dając swobodę i uważnie słuchając.
 
Najprzyjemniejszym chyba elementem Flow Jogi jest stwarzanie warunków sprzyjających pojawieniu się stanu "przepływu" (z ang. flow), czyli stanu zjednoczonej świadomości. Brzmi dosyć enigmatycznie, ale termin ten od dawna funkcjonuje chociażby w psychologii i odnosi się do takiego stanu, kiedy jesteśmy w pełni zaabsorbowani wykonywaną czynnością, tracimy poczucie czasu, wzrasta kreatywność i efektywność działania, pojawia się radość i uważność. W jodze efektem "ubocznym" takiej praktyki jest przyjemność, poczucie bycia na fali i piękno ruchu.
 
Joga nie mieści się na macie - choć mata niewątpliwie jest przydatna i wygodna, to może stać się ograniczeniem. Flow jest odmianą jogi, która pozwala wyjść poza utarte schematy. Ciało porusza się naturalnie, w swobodny sposób. W efekcie pojawia się poczucie wolności i przyjemność bycia obecnym w ciele. Bezpieczeństwo ćwiczącego jest uwarunkowane przestrzeganiem zasad praktyki, czyli jogicznego BHP. Piękny taniec wolności z ograniczeniami.
 
Joga jest narzędziem poszerzania i pogłębiania świadomości. Prowadzi ku integracji wewnętrznej. Jest drogą i celem. Stwarza przestrzeń dla tego, co ludzkie i tego, co boskie, łącząc sprzeczności. Transformuje, uzdrawia, przywraca wiarę w siebie, swoją siłę i uwalnia pełnię potencjału każdego człowieka. W sposób namacalny i konkretny - poprzez ciało. Joga stwarza okazję, aby powrócić do ciała, poczuć, jakie jest, czego potrzebuje, co mu służy i co sprawia mu przyjemność? Dlatego na zajęciach możemy w bezpieczny sposób (bez rywalizacji, unikając kontuzji) poczuć się we własnym ciele, jak w domu, po prostu: dobrze.
 
 
 
 
O zajęciach:
 
Zajęcia trwają 60-90 minut. Obejmują praktykę asan (pozycje jogi), pracę z oddechem i dźwiękiem oraz praktykę  relaksacji.
 
Jak się przygotować?
 
Ćwiczymy w wygodnym, niekrępującym ruchu, stroju, na boso. Warto jednak zabrać ze sobą ciepłe skarpety  (przydadzą się podczas relaksacji). Najlepiej ćwiczy się z uczuciem lekkości w brzuchu, nie pijemy wody podczas zajęć. Prosimy o punktualność :)
 


Czym jest Prana Vinyasa Flow?

Jest ewolucyjnym, transpofmującym podejściem do jogi, metodę tę propaguje Shiva Rea. Na jednym z warsztatów padło pytanie do Shivy, jaka jest jej intencja, jako nauczyciela jogi? Shiva ze skromnością odpowiedziała: powrót do naturalności. 

PRANA – jest uniwersalnym źródłem oddechu oraz energii życiowej. 

VINYASA – Sri Krisnamacharya definiował vinyasę jako każdy cykl, który ma początek, rozwinięcie i zakończenie. Praktyka jogi uwzględnia naturalne cykle życia, oddechu, pór roku...

FLOW – to doświadczenie jedności, przepływu, gdy jesteśmy tak zanurzeni w wykonywaną czynność, że znika poczucie czasu, a pojawia się naturalna radość i satysfakcja. Praktyka jogi stwarza warunki, które sprzyjają pojawieniu się przepływu (flow) w czasie zajęć, a potem także w innych dziedzinach życia.


Shiva Rea - bogini Prana Flow i moja nauczycielka:

 

 

Prenatalna Flow Joga

joga dla kobiet w ciąży


Prenatalna flow joga to zajęcia, które łączą tradycję jogi, doświadczenia mam, położnych oraz wiedzę współczesnej medycyny. Owocem tego połączenia jest holistyczny system, który wspiera kobietę w czasie ciąży na poziomie fizycznym, mentalnym oraz emocjonalnym.

Zajęcia te są opracowane specjalnie dla kobiet w ciąży, oznacza to, że obejmują wyłącznie praktyki, które korzystnie wpływają na mamę i dziecko (np. podnoszą poziom energii, poprawiają nastrój lub zmniejszają dolegliwości bólowe kręgosłupa). Wyciszają i relaksują, dotlenią Ciebie i maleństwo, poprawiają krążenie krwi i energii w ciele oraz przygotowują do porodu. To czas dla Ciebie, czas budowania kontaktu z dzieckiem oraz spotkanie kobiet w miłej atmosferze.


"Na początku byłam sceptyczna, wcześniej byłam przyzwyczajona do bardziej dynamicznego ruchu, ale po kilku dniach ćwiczeń, które poleciłaś, całkowicie zniknęła opuchlizna kostek i czułam się tak dobrze, że wróciłam." - uczestniczka zajęć

„Gorąco zachęcam kobiety w ciąży do praktyki jogi. Jest to bezpieczna i łagodna forma ruchu, idealnie dopasowana do potrzeb przyszłych mam. Moje pacjentki bardzo cenią zajęcia z Agnieszką Radomską - po jodze czują się lepiej, mają więcej energii, są zrelaksowane. Ustępują także bóle pleców, poprawia się przemiana materii.” - dr Preeti Agrawal

 

fot. Sylwia Oppermann

 

O zajęciach (90 minut):

- przywitanie uczestniczek 

- soczysty, delikatny ruch 

- świadomość oddechu

- praca z dźwiękiem 

- praktyki wzmacniające mięśnie dna miednicy 

- relaksacja (praktyka Joga Nidry)

- zakończenie i poczęstunek

 

Co dają zajęcia prenatalnej flow jogi?

- podnoszą poziom energii i jej krążenie w ciele

- uspokajają, relaksują

- wzmacniają i rozciągają

- dotleniają Ciebie i dziecko

- sprzyjają nawiązywaniu kontaktu z dzieckiem

- uczą praktyk i technik, które można stosować w domu

- łagodzą lub zupełnie likwidują drobne ciążowe dolegliwości (bóle pleców, opuchnięte stawy, zmęczenie, pobudliwość emocjonalną…)


Dla kogo? - zapraszamy panie od 15 tygodnia ciąży


Jak się przygotować?

- ubierz się wygodnie, tak by ubranie nie krępowało ruchów, a jesienią i zimą - warstwowo

- na salę weź ze sobą skarpety oraz bluzę (przydadzą się podczas relaksacji)

- przy jodze prenatalnej NIE obowiązują restrykcje dotyczące jedzenia i picia, nie najadaj się przed zajęciami, ale możesz się napić i przekąsić coś, słuchaj potrzeb swojego ciała

 
 
fot. Sylwia Oppermann 


JOGA PRENATALNA
- praktyczne wskazówki dla mam


1. UWAŻNOŚĆ – słuchaj swojego ciała i intuicji, nie rób nic wbrew sobie
 
2. ŚWIADOMOŚĆ – pamiętaj, że to zajęcia dla Ciebie i Twojego dziecka, podczas zajęć zwracaj uwagę na swoje samopoczucie oraz na to, jak reaguje maleństwo
 
3. NATURALNY ODDECH – wsłuchuj się w oddech, oddychaj swobodnie, ale nigdy na siłę
 
4. ZWOLNIJ – unikaj ruchu, który męczy, podwyższa tętno lub utrudnia oddychanie, za to ruch miękki i delikatny jest bardzo wskazany, dzieci bardzo go lubią :)
 
 
5. UNIKAJ SZTYWNOŚCI – unikaj zbyt długiego przebywania w jednej pozycji, polecany jest raczej  ruch, który łagodnie usprawni krążenie energii
 
6. ODPOCZYWAJ - odpoczywaj zawsze, gdy tylko poczujesz taką potrzebę
 
7. NIEWSKAZANE ASANY – unikaj pozycji odwróconych, głębokich skrętów, skoków, praktykowania mula bandhy (napinanie mięśni dna miednicy) na dłużej niż jeden oddech, rozgrzewających pranajam (praktyk oddechowych) oraz wszelkiego dyskomfortu w okolicy brzucha
 
8. Nie kładź się na brzuchu
 
9. Po 30 tygodniu ciąży (lub gdy Ci niewygodnie) unikaj leżenia płasko na plecach, odpoczywaj leżąc na lewym boku
 
10. Możesz przekąsić coś lekkiego przed zajęciami, jesli masz ochotę
 
11. PRZYJEMNOŚĆ – szukaj ruchu, który jest przyjemny, a w układając się do relaksu bądź wybredna, zadbaj o swoją wygodę z dużą dbałością o szczegóły, warto :)